Uitstelgedrag: tips

“Ach, ik heb nog zo veel tijd. Waarom zou ik dat nu doen als ik nu die aflevering van Pretty Little Liars kan kijken?”  

“Oké ik begin om stipt 15:00!!! Ah oei het is nu 15:02, ik zal anders wachten tot 15:30 maar dan begin ik echt!!!”  

“Ik weet dat ik moet studeren maar die cliffhanger is echt niet eerlijk. Ik ga gewoon een stukje van de volgende aflevering kijken en dan ga ik echt verder doen, geen excuses?” 

herken je het?

Ik wel hoor, uitstelgedrag. Zoals jullie kunnen merken zal deze post gaan over uitstelgedrag. Meer bepaald over mijn ervaring hiermee en mijn persoonlijke groei erin.




Iedereen heeft wel iemand in de klas die nooit niets op voorhand doet, de avond voor zijn of haar examen begint te leren en toch slaagt op dat examen. Of mensen die een uur voor de deadline beginnen aan hun paper en het om 24u54 net op tijd nog doorsturen. Wel ik was altijd die persoon. En al lijkt het gemakkelijk en mega chill, trust me it’s not. ik ben altijd al zo jaloers geweest op mensen die genoeg karakter  hadden om twee weken voor een examen al te beginnen leren. Ik bezorgde mijzelf altijd zoveel onnodige stress door altijd uit te stellen. Want heel de dag niks doen was voor mij heel de dag niks anders doen dan stressen. Oké, ik keek series en youtube-filmpjes maar dan wel met een ongelooflijk schuldgevoel.

Mijn uitstelgedrag is iets waar ik al heel lang aan wil werken, ook ter voorbereiding van het schakeljaar dat ik volgend jaar wil volgen. Ik besef maar al te goed dat je een jaar op de universiteit (van 72 studiepunten) niet overleefd met ‘de avond ervoor beginnen te studeren’. Ik heb het dat mijn doel gemaakt om wat karakter te kweken en hieraan te werken.

Ik kan toch wel zeggen dat ik nu ten op zichtte van twee jaar geleden sterk verbeterd ben.  Ik heb nu zelfs twee weken voor de deadline (!!!) mijn bachelorproef af. Say whaaaat?? Dit zijn woorden waarvan ik nooit gedacht zou hebben dat ik ze ooit zou mogen uitspreken. Dit weekend was dan ook het weekend dat ik besefte hoe hard ik gegroeid ben en heel eerlijk gezegd was ik toch wel best fier op mezelf.

Ik weet dat de examens er bijna zijn en daarom wou ik voor degene die het nodig hebben een aantal tips meegeven. Dit zijn dingen die mij persoonlijk geholpen hebben , dat wil niet zeggen dat ze daarom jou ook zullen helpen. But hey, we can try. 




1. Stel je doel voor ogen

Het is heel belangrijk dat je dingen doet met een bepaald doel voor ogen. Zeker bij minder leuke zaken kan dit zeer motiverend werken. Bijvoorbeeld je studeert omdat je graag een diploma wilt behalen een fijne job wilt hebben. 

2. Maak plannen

Als je nu al je zomer volplant dan heb je geen andere keus dan te studeren. Ik ga heel de maand juli werken, heel augustus en begin september op vakantie dus ik heb letterlijk geen tijd voor herexamens. Die vakanties zijn al geboekt dus stel dat ik een herexamen zou hebben dat zou mij dat heel veel geld kostten. Dit is voor mij een motivatie om ruim om tijd te beginnen zodat ik écht kan genieten van mijn vakantie. 

3. Motiveer anderen

Het klinkt misschien raar, maar andere motiveren om te studeren helpt jou ook. Ik merk dat steeds dat wanneer ik anderen advies geef of probeer op te beuren dat onrechtstreeks ook iets met mij doet. Vaak besef ik dingen pas als ik ze tegen andere zeg. Ik krijg dan soms de opmerking dat ik goede raad kan geven maar ik besef de dingen die ik zelf zeg letterlijk pas nadat ik ze gezegd heb.


4.  Omring jezelf door goede vrienden

Ga samen met je vrienden studeren! En hiermee bedoel ik niet je vrienden die even grote uitstellers zijn dan jij. Ga met klasgenoten studeren waarvan je weet dat je ook echt gaat studeren. Je gaat het zo saai vinden in het begin maar believe me, je gaat het je niet beklagen!

5. Steek je GSM weg

Dit is een gouden tip, die iedereen stiekem wel kent maar niemand echt doet. Toch is het iets dat je kan helpen. Een GSM is zo’n grote afleiding! Je gaat even online de definitie van dat moeilijke woord checken en 43 minuten later zitten je aan de voorlaatste foto van een vriendin haar tante….oops?

4. Ga naar de lessen

Oké deze tip komt misschien wat laat omdat we al mei zijn, maar hey ik ga het toch vermelden. Dit is zo zo zo belangrijk!! Deze tip geef ik vooral mee aan de (soon to be) eerstejaars. Ga naar de les, zeker die dat je niet leuk vind. Dat zijn de belangrijkste lessen! Stel vragen!! Zorg ervoor dat je de leerstof begrijpt. Als je iets niet begrijpt dan ga je dat ook niet willen leren wat op zijn beurt dan gaat zorgen voor het uitstellen.

5. Motivatie

Je moet willen veranderen. Dit is volgens mij het belangrijkste. Je moet allereest beseffen dat je teveel uitstelt. Eens dat je dat weet en besloten hebt om er iets aan te doen kun je het veranderen. Het is niet makkelijk, absoluut niet maar het is het wel waard. Je moet jezelf er constant aan doen denken waarom je het doet en vooral dat je het wilt doen!

6. Attitude

Waarom zou je het morgen doen als het vandaag al af kan zijn??


xo Adelina








Share:

0 reacties