10 REDENEN OM OP ERAMSUS TE VERTREKKEN






Hey, ik ben er weer! Dit schooljaar heb ik de kans gekregen om een semester in het buitenland te studeren en heb deze (natuurlijk) ook genomen. Ik ben vier maanden in het prachtige Umeå in Zweden gaan wonen en man, wat een ervaring was dat!



Velen hebben nog nooit van Umeå gehoord en eerlijk, voor mijn Erasmus trip wist ik er zelf heel weinig van. Als ik Umeå in drie woorden moest uitleggen dat is dat: prachtig, joviaal en gezellig.

Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit naar waar je gaat, het gaat om de ervaring die je er op doet! Hier lijst ik even 10 redenen op waarom dat ik denk dat jij op Erasmus moet gaan!



1. De mensen die je leert kennen: waar je ook heen gaat op Erasmus, je zal nooit de enige uitwisselingsstudent zijn! Het is zo awesome om zoveel verschillende culturen samen te zien. Je leert heel veel bij van elkaar en je hebt een beetje het gevoel dat je in een gezamenlijke wereld leeft in plaats van elk in een apart land.

2. Nieuwe plaatsen ontdekken: dit is een van mijn favoriete dingen, ever. Ik vind het zo leuk om nieuwe gezellige koffiehuisjes of parkjes te vinden waar je gewoon op je gemak kan zitten en genieten van je omgeving. Op Erasmus kom je in een totaal nieuwe omgeving terecht en ontdek je tot de laatste dag weer nieuwe dingen.

3. Je leert je aanpassen: wanneer je ergens nieuws terecht komt moet je je kunnen aanpassen aan anderen. Niet alleen dan, maar eigenlijk moet je je heel vaak kunnen aanpassen in je leven. Doordat je tot nu toe waarschijnlijk steeds op dezelfde plaats of, hoogstens twee-drie verschillende plaatsen gewoond hebt, heb je dat nog niet veel moeten doen. Naar het buitenland vertrekken is een leuke manier om dit aan te leren.

4. Je leert zelfstandig worden: deze is niet voor iedereen van toepassing. Maar voor de mensen die zoals mij nog steeds thuis wonen, zal dit wel gebeuren. Je leert de simpele dingen van alleen wonen; op tijd boodschappen doen, jezelf sturen om op tijd je werk af te maken, zelf koken na een lange dag, kleren wassen,... Zou ik nu plots alleen gaan wonen, heb ik het gevoel dat ik dat wel aan zou kunnen.

5. Je grenzen verleggen: ik persoonlijk ben een huismuis. Dankzij mijn ervaring in Zweden ben ik echt open gebloeid. Ik kan het zelfs aan om af en toe naar een feestje te gaan (wat ik voordien haatte). Ik heb geleerd om ook spontaan dingen te doen, in plaats van alles goed te plannen. Een beetje loslaten en genieten van het leven dus ;).

6. Nieuwe dingen proberen die je enkel daar kan doen: twee woorden, DOG SLEDGING. Inderdaad. Eigenlijk is dat alleen al een reden om op Erasmus te gaan, I know. Maar zo heeft elk land dingen dat specifiek aan dat land zijn!

7. Eten: do I need to say more? Again, elk land heeft zijn eigen specifieke dingen en je leert zoveel bij. En dat terwijl je overheerlijke MAX burgers eet in Zweden ;)

8. Prachtige uitzichten: ik heb heel veel geluk gehad met Umeå. Qua natuur is het daar echt ongelooflijk. Zeker naar de winter toe heb je élke dag een prachtige zonsopgang en zonsondergang. Elke dag (!!!!!). Daarnaast kan je op een Lucky night in het hoge noorden ook het noorderlicht zien. Ik heb een prachtig spektakel mogen meemaken op mijn verjaardag zelf. I am one Lucky girl.

9. Talen bijschaven: tenzij je naar Nederland gaat zal je sowieso één van je talen verder ontwikkelen. Hoogstwaarschijnlijk je Engels. Tijdens mijn korte verblijf heb ik een paar woorden Zweeds meegepikt ook. Maar doordat elke Zweed zo ongelooflijk goed Engels kon, heb ik het niet vloeiend geleerd.

10. Jezelf leren kennen: dit is misschien wel de allerbelangrijkste uit dit lijstje. Je zit in een nieuwe omgeving, met nieuwe mensen die je helemaal niet kennen. Dit is dé ultieme kans om 100% jouw authentieke zelf te zijn. Niemand zal je beoordelen, en het is heel bevrijdend. Je kan nieuwe dingen proberen die je al lang wilt maar nog niet gedurfd hebt. Je kan jezelf helemaal laten gaan, je laten inspireren door anderen en ontdekken waar je naartoe wilt met je leven.

Hier zijn enkele van die prachtige plekjes/ momenten dat ik heb mogen fotograferen. (De foto van het noorderlicht heb ik niet zelf genomen, maar was wel van de keer dat ik erbij was)











Share:

0 reacties